Hösten 2021

Staffan Hellstrand

ensam med en gitarr och ett piano

Med en snart 30 år lång musikkarriär bakom sig har Staffan med åren blivit en av våra säkraste och mest sevärda liveakter.

Hans musik har resulterat i grammisar, rockbjörnar och odödligasvenska klassiker som ”Fanfar”, ”Lilla Fågel Blå” och ”Fiskarna I Haven”. Jo, den senare är också Staffans.

Förutom solokarriären har Staffan Hellstrand skrivit låtar till, och tillsammans med en mängd artister – från Lasse Winnerbäck och Olle Ljungström via Latin Kings och The Nomads till Lena Nyman, Bodil Malmsten, Lisa Nilsson, Sven-Ingvars, UnoSvenningsson och många fler, till och med det svenska fotbollslandslaget.

Foto: Patrik Sventelius

Trinity

en av de mest intressanta smågrupperna svensk jazz förfogar över idag

Medlemmar

Andreas Hellkvist – Hammond B3

Karl Olandersson – trumpet

Jojo Djeridi – trummor

Foto: Palli Kristmundson

Med sitt lekfulla samspel, ekvilibristiska soloinsatser, och en enorm spelglädje har Trinity hänfört sin publik runtom i landet. Deras sätt att spela standards och egna kompositioner har visat sig gå hem hos gammal som ung, hos jazzrävar såväl som den ovana lyssnaren. Många fascineras av Karls fenomenala trumpetspel, andra av Andreas sätt att hantera Hammondorgeln med både händer och fötter, av svängmaskinen Jojo Djeridi, och hur mångfacetterat och svängigt dessa tre kan låta ihop.

Trion har hittills släppt tre skivor som alla fått ett fint mottagande bland recensenter och lyssnare.

Karl Olandersson är en av Sveriges mest efterfrågade jazztrumpetare. Hans syns och hörs överallt i olika sammanhang, i jazzkonstellationer, på inspelningar och tv-produktioner.

Jojo Djeridi tillhör den generation jazztrumslagare som kom fram i slutet av 80-talet. Han har under åren spelat med de flesta av de stora inom svensk jazz och är sedan länge en etablerad och välkänd trummis i jazzsverige.

Andreas Hellkvist spelar orgel med en skicklighet och inlevelse som gör framträdandet till en fröjd för både öron och ögon. Hans klipp på youtube har hundratusentals visningar och lockar en allt större publik runtom i världen.

Några citat:

”...en av de mest intressanta smågrupperna svensk jazz förfogar över idag” - Hans-Erik Bergman, Sundsvalls Tidning

”Trinity är svensk jazz när den är som bäst”- Kåbe Lidén, Smålänningen

Trinitys webbsida

Trinity på youtube

Trio X

spelar folkmusik på sitt sätt, musik från skivan "Trad.Arr"

Trio X är:

Lennart Simonsson, piano

Per V Johansson, bas

Joakim Ekberg, trummor

Foto: Urban Jörén

Skrivet om skivan Trad.Arr

“Gruppen räds inte att ge det skarpskuret jazziga – med boppig inriktning – övertag i ett par älskade folkmelodier. Kombon dynamisk melodik och finurlig rytm kulminerar i Månnes polska (Ekberg) jämte Eggbo. Sammanhållet sound odlas, tillika organiskt samspel.” /Orkesterjournalen april-maj 2021

“Det finns en musikalisk lekfullhet hos Trio X of Sweden, som är mycket tilltalande och efter ett par decenniers målmedvetna finslipning av sitt musikaliska uttryck är Trio X of Sweden suveränt samspelt och faktiskt lite nyskapande i sina genreöverskridande ambitioner.”

/Länstidningen Östersund 14 maj 2021

Malin Berglund & Anders Forslund

egna visor och tolkningar av andras

Malin, gitarr och sång, en begåvad visartist från Hallstavik började sin musikkarriär med att spela in ett album med egna låtar. "Det är väl sån jag är" (Varför vänta?) Fortsatte sedan med att bilda en visgrupp "Dagslända" som har inriktat sig på tonsättningar av Stig Dagerman, "En vandring på Dagermans stig" Sedan följde en djupdykning i "Döda poeters sällskap" ett arbete med tonsättningar av kvinnliga diktare som resulterade i ännu ett album.

Anders är basist och sångare med lång erfarenhet. Redan på 60-talet var han igång, då med popgruppen Mascots vilken på 70-talet ingick i Fria Proteatern. Efter teaterlivet bildade han FJK tillsammans med Christer Jonasson och Mats Klingström. Men flera konstellationer väntade; Svenska Lyxorkestern, Gladpack, SvartLeffes kapell m fl.

Malin och Anders träffades när FJK spelade i Roslagen och det dröjde inte länge innan de två började samarbeta. Malin är otroligt kreativ när det kommer till uttrycksfulla texter och Anders tonsätter med säker stilkänsla. Ett otroligt lyckat samarbete som resulterat ett visprogram "Sykisk ohyra" med avstamp i texter som reflekterar de problem som många bär, inte minst efter en lång pandemi. Malin och Anders har också producerat Anders nya album "Slavisk Dans" och de båda är på god väg med Malins nästa album.

Vi får höra dels egna låtar, dels tolkningar av andra låtskrivare. Malin och Anders sjunger på svenska eftersom innebörden i låtarna blir mer uppenbar. "Man kommer inte undan"

Malin och Anders vill gärna beröra. Allt är på allvar, även glädjen!

Mer info om Anders Forslund

Coste / Suranjana / Emmy

ett annorlunda möte

Coste Apetrea & Suranjana Ghosh har samarbetat till och från i 10 år. Det är ett lite annorlunda möte mellan kulturer på så sätt att de möts halvvägs, det är varken ett indiskt eller västerländskt sätt att skapa musik utan ett givande och tagande, via helt orepeterad improvisation där bägges erfarenheter på sina instrument och kunskap om musik får fritt spelrum.

Vi kommer att få höra lyhörda improvisationer som kan innehålla fragment av kompositioner eller bara vila på ett visst modus som råkar komma upp i stunden.

Till detta har de adderat Costes dotter Emmy som bidrar med egna och andras låtar som lutar åt Soul, R&B hållet. Vackra melodier av en vacker röst kompat av svängiga gitarr och Tabla grooves.