Våren 2023

3/2

Hanna & Filip & Robin

Tre musikprofiler från Upplands Väsby

Tre musikprofiler från Upplands Väsby möts i en unik konsert hos Musikföreningen Apoteket. Folkmusikern Hanna Andersson (fiol), improvisationsmusikern Robin Skarin (piano) och jazzmusikern Filip Jers (munspel) har tagit fram en repertoar med rötter i Upplands Väsbys rika musikmylla. Det musikaliska mötet präglas av nyfikenhet och tätt samspel.

Hanna Andersson är violinisten, folkmusikern och Väsbybon som älskar att gräva där hon står. Hon har turnerat nationellt och internationellt med grupperna Beata Bermuda och Duo Fjerdingøy & Andersson, turnérar våren 2023 med Sara Parkman och hennes ljudkonst smyckar stationsområdet i Upplands Väsby.

Robin Skarin är utbildad pianist vid Musikhögskolan Scen och Musik i Göteborg på improvisationsprogrammet. Han kan höras i många olika jazzkonstellationersom folkjazztrion Piatruba och även på allehanda synthar i jazzrockbandet Slowlandoch hårdrocksbandet Vak.

Filip Jers är en internationellt erkänd munspelare med ett brett musikaliskt spektrum. Han har spelat påjazzklubbar i Tokyo, skolkonserter i Västafrika, stadsfestivaler i Sydkorea,munspelsfestivaler i USA och lantmännens dag i Finland.Filip älskar nya samarbeten och genreöverskridande projekt och har samarbetat med artister som Benny Andersson, Lill Lindfors, Timbuktu, Tomas Ledin och Monica Dominique.

24/2

H-land Blues

"H-land Blues” är ett nybildat bluesband med erfarna musiker, som framför eget material och egna tolkningar av bluesfavoriter.

Malte Sjöstrand: Sång, Keyboard

har spelat och turnerat med många band och musiker, bl.a Robban Broberg och 3 år med Rolf Wickströms Hjärtslag

Pelle Jonsson: Trummor

Anders Hildeland: Gitarr

Clas Gustavsson: från Baba Blues på bas.

17/3

Susanne Alfvengren

Susanne Alfvengren är född i Visby på Gotland. Hon slog igenom 1984 med låten"Magneter".

1984 hade hon även en hit med låten "När vi rör varann" ("Sometimes When We Touch").

Detta följdes av några svensktopps-framgångar under de följande åren, bland annat duetten "Som stormen river öppet hav" (1987) med Mikael Rickfors. Hennes låtar karaktäriseras främst av mjuk gitarrbaserad visaktig pop.

Hon har gett ut nio skivor, den senaste en samling Nakna mellan himmel och jord (2002)

21/4

Med den unika kombinationen barytonsaxofon, basklarinett och oktavfiol och en orädd skaparlust har RÅ  skapat ett kraftfullt sound som sticker ut från mängden. Traditionell svensk folkmusik möter fri  improvisation, breda klanger och EDM-inspirerade baslinjer i en oväntad och fängslande fusion.

Den svensk-danska trion utforskar och utmanar den traditionella musiken med en stor dos av både humor och allvar. Med sitt kritikerrosade debutalbum MASSIV har RÅ visat att det fortfarande finns ny mark att bryta och nya sätt att tolka den svenska folkmusiktraditionen - RÅ spelar svensk folkmusik som vi aldrig  hört den förr.

Konserten genomförs i samarbete med Riksförbundet för Folkmusik och Dans.

RÅ är:

Anna Frykstam- basklarinett, klarinett (SE)

Cecilia Moore- barytonsax, sopransax (SE)

Christine Tilby- oktavfiol, fiol (DK)

12/5

Hazelius Hedin

Sångaren, multi-instrumentalisten och låtskrivaren Esbjörn Hazelius har i nära 30 år turnerat Sverige och världen runt med sin djupa, varma stämma och sitt strängspel. Han har bl.a. medverkat i grupperna Quilty, Jul i Folkton, Eitre, och även verkat som musikalisk motor, producent och kapellmästare bakom artister som Sofia Karlsson och Tomas Ledin. Esbjörn har medverkat på ca 100 skivproduktioner,och har i flera sammanhang belönats med nomineringar och priser från Grammisgalan, Folk-& Världsmusikgalan och Manifestgalan. Esbjörn har även synts som konstnärlig ledare för Stockholm Folk Festival och som Artist in Residence vid Malmö Musikhögskola.

Johan Hedin är en världsturnerande nyckelharpspelare och låtskrivare som blivit förebild för många genom sitt sätt att hantera sitt instrument. Han är aktiv som medlem och initiativtagare till folk/barockensemblen Silfver och världsmusikgruppen Bazar Blå, samt framträder tillsammans med konsertorganisten Gunnar Idenstam och har tidigare samarbetat med Ale Möller, Jonas Knutsson m.fl. Johan har spelat in ett tjugotal plattor varav två soloalbum i eget namn.

Ett Axplock ur de senaste 10 åren med Hazelius Hedin:

2014 blev andra plattan ”Sunnan” utnämnd till ett av kritikernas bästa album under året, alla kategorier

2015 gästade duon konserthus i städer som Dublin. Oslo, Köpenhamn, Stockholm, Göteborg och Uppsala.

2015 gav de en konsert tillsammans med Göteborgs symfoniorkester.

2016 turnerade Hazelius Hedin med kammarorkestern Musica Vitae, under ledning av Karl Johan Ankarblom.

2017 spelade duon på många ställen runt om i Skandinavien och spelar in kommande platta.

2018 gjorde de sin längre turné i Tyskland.

2018 släpptes tredje plattan “Jorland”.

2019 Grammisnominerades Hazelius Hedin för plattan ”Jorland”.

2022 Hazelius Hedin turnerar i Danmark, Polen, Finland, Sverige och Norge

2022 Släpps albumet SILVERDALEN

Esbjörn Hazeliussång, cittern, violino d’amore och gitarr

Johan Hedin – nyckelharpa, oktavnyckelharpa och sång